Waarom is Veja zo'n duurzaam sneakermerk?

CO2 uitstoot is een onderwerp dat steeds maar weer terugkeert. De ene keer protesteren de boeren over een beslissing betreft de vermindering van CO2, de andere keer zijn het grote groepen jongeren die protesteren tegen het CO2 beleid. De CO2 uitstoot is dan ook een probleem, sommige mensen of organisatie zien het liever niet, andere willen er juist wel iets meedoen. In deze blog gaan we het hebben over Veja, het schoenen merken dat wel geeft om CO2 uitstoot en hier iets aan wil doen.


Het merk Veja sneakers

Veja is opgericht in 2005 met de gedachte de wereld moest veranderen. In die tijd waren er al bedrijven die zich bezighielden met duurzaam ondernemen. Echter vonden twee Franse mannen, François-Ghislain Morillion en Sébastien Kopp, dat deze bedrijven alleen maar praten over duurzaam ondernemen, het werkelijk doen is geheel wat anders. Daarom besloten deze mannen dat wel te doen en hoe beter dan met het symbool van hun generatie en tijdperk: de sneaker. Sneakers zijn tijdens hun jeugd verplaatst van het sportveld naar de straat, in de jaren 90 zijn sneakers van sportschoenen tot onderdeel van de casual outfit geworden. 

Het idee van de Veja sneaker was om ze zo milieubewust mogelijk te maken waardoor ze ook over 10 jaar nog te dragen zijn. Hieruit vloeide de eenvoudige ontwerpen van Veja waar ze nu bekend om staan. Bijvoorbeeld het Veja Campo model of het Veja V-10 model, dit zijn stijlvolle modellen die je zeker over 10 jaar nog kan dragen. Hierin is onderhoud natuurlijk van groot belang, maar wanneer dit goed gebeurt kun je lang vooruit met de schoen. Dit is van belang voor Veja, omdat je in principe maar een paar schoenen in dit tijd nodig hebt. Andere sneaker merken stimuleren juist om jaarlijks, soms nog vaker, een nieuw paar schoenen te kopen. Een nieuw paar schoenen kopen betekent weer nieuwe grondstoffen verbruiken en weer extra CO2 uitstoot creëren. 

Wat maakt Veja zo speciaal?

Veja maakt dus schoenen die jaren mee kunnen, maar dat is zeker niet het enige wat zijn doen. Hun ideologie gaat veel verder. Zo zijn de schoenen van Veja gemaakt van biologische katoen, dit wordt gekocht bij boeren in Brazilië en Peru die hun katoen oogsten met aandacht voor mens en milieu. Alle grondstoffen die worden gebruikt voor het maken van de schoenen worden op een Fair Trade manier gehaald. Zo wordt er bijvoorbeeld een eerlijke prijs afgesproken met de boeren en Veja. Naast katoen wordt er ook rubber gebruikt in de schoenen van Veja, ook dit wordt op een eerlijke manier verkregen. 

Zo betaalt Veja 2 keer de marktprijs, zodat de boeren een eerlijke prijs krijgen. Het rubber dat gebruikt wordt in de zool van de schoen bestaat daarnaast voor 20 tot 30% uit natuurlijk rubber wat beter is voor het milieu. Het laatste grondstof dat nodig is om de schoen te maken is leer. Het leer wordt geleverd door Leather Working Group, zij zijn constant bezig om de milieu impact van het leer te verminderen. 

Hoe kan Veja een normale verkoopprijs veroorloven?

Veja betaalt dus veel meer voor de gebruikte grondstoffen dan de concurrenten. Dan ontstaat de vraag, hoezo hebben de schoenen van Veja dan nog steeds ongeveer dezelfde prijs als andere sneakers? Het antwoord op deze vraag is advertenties. Bij Veja hebben ze gekeken naar de uitgaven van andere schoenmerken, ze zagen dat 70% van de gemaakte kosten bestonden uit advertenties en andere marketing. 

Veja heeft ervoor gekozen om al deze uitgaven niet te maken, dat is ook de reden dat jij nooit een reclame van het merk ziet. Al het geld dat Veja uitgeeft staat in teken van het teruggeven aan de productieketen. In plaats van je merk via marketing in de spotlight te zetten, zet Veja de mensen die schoen gemaakt hebben in de spotlight door het marketing geld aan hen te geven. Het maken van een Veja sneaker is daarom ook 5 tot 7 keer duurder dan het maken van een ander merk sneaker, dat allemaal in navolging van de Fair Trade principes. 

Ondanks het feit dat er geen marketing wordt gevoerd is Veja wel enorm gegroeid. Sinds 2004 zijn er 3,5 miljoen paar schoenen verkocht. De schoenen worden in meer dan 60 landen verkocht door ruim 2.500 retailers. Daarnaast zijn er 215 werknemers die in de logistiek van Veja terecht zijn gekomen dankzij Ateliers Sans Frontières, een organisatie die kwetsbare mensen helpt om weer terug te komen in de maatschappij. Veja probeert de wereld te verbeteren en hierin zetten ze grote stappen. Op de website van Veja staat de gehele gedachtegang achter het merk, dit is zeker de moeite waard om even te bekijken als je geïnteresseerd bent. 

Veja sneakers kopen

Wil je na het horen van dit verhaal over Veja graag ook een paar sneakers van dit duurzame merk? Neem dan een kijkje in onze webshop, we hebben naast Veja nog veel meer andere merken voor jou. Naast het merk Veja hebben we nog vele andere merken. Bekijk daarvoor het gehele assortiment van heren sneakers of dames sneakers eens. 


Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid dat wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons cookiebeleid.